Hallandsposten idag!
Förskollärare med utbildning en bristvara
2008-05-26 00:15 (Visad 285 ggr) - Vi har under det senaste halvåret känt av bristen av förskollärare. Och till korta vikariat är det näst intill omöjligt att få tag på utbildad personal, säger Alexandra Almén, personalsekreterare på barn- och ungdomsförvaltningen. Mindre än hälften av de anställda vid förskolor i Halmstad i dag har pedagogisk utbildning från högskola eller universitet. Statistik från Skolverket visar att i de kommunala förskolorna är 46 procent utbildade förskollärare, och i de enskilda förskolorna har 44 procent denna utbildningsnivå. Halmstads 46 procent utbildad förskolepersonal är under rikets snitt på 54 procent i de kommunala förskolorna i landet. Även personaltätheten i Halmstads förskolor är något sämre än rikssnittet. Här är det 5,4 barn per anställd motsvarande rikssnittet är 5,2 barn. Andelen barnskötare på förskolorna är fortfarande hög i Halmstads kommun. - Vårt mål är att öka andelen utbildade förskollärare men nya las-regler har försvårat detta mål, berättar Alexandra Almén. Sedan 1 januari i år räcker det med att ha vikarierat i två år under en femårsperiod, i stället för tre år vilket det var tidigare, för att få en fast anställning. - Det har gjort att cirka 20 vikarierande barnskötare blivit tillsvidareanställda sedan årsskiftet. Flera av dessa saknar yrkesrelevant utbildning. Barnskötare behövs också, men det är förskollärare som i första hand ansvarar för den pedagogiska utvecklingen, säger Almén. Problemet att få tag i utbildad personal är framför allt påtagligt i kommunens ytterområden, exempelvis till Getinge och Oskarström. Grunden till detta är den konkurrens det är mellan kommuner om utbildade förskollärare i dag. Efter examen kan man nästan välja och vraka mellan olika jobb och det gör att det är näst intill omöjligt att få utbildad personal till korttidsvikariat. - I stort sett varje dag måste vi ringa in vikarier. Tack vare att vi har tillgång till personer som vill hoppa in och vikariera med kort varsel löser det sig, men det gör också att fler utan pedagogisk högskoleutbildning blir inlasade och då ökar antalet barnskötare i förskolorna, säger Almén. - Ju fler med pedagogisk utbildning vi får in desto bättre kvalitet får vi i förskolan, fortsätter Alexandra Almén. JONAS JAKOBSSON |
Kommentarer
Trackback