Resan i Dalarna!

Kom till borlänge vid 22 tiden på fredagen. Åt en macka eller två när vi kom hem precis innan vi alla gick och lade oss.
Lördagen började vi med en fisketur och fick både löja, mört och abborre. 22 fiskar totalt som vi gav till gårdens 9 katter och 3 kattungar. Det blev ett stort kalas för dem. Rikitgt frossa i sig fisk som kisse katter älskar!
Tog det bara lugnt denna dag och tog den som den kom....
Hjälpte morfar med att hämta färskt gräs med traktorn på eftermiddagen. Plockade kantareller med på detta ställe stora med:P
Riktigt gula och fina :)

Körde hem igen sen med trakorn och kör ner i kohagen och morfar kastade av gräset. Är faktiskt skit kul att köra traktor :P
Fiskade även på kvällningen och fick 13 fiskar denna gången! Sissi mjauade vid standen under hela stunden som jag och morfar var ute. När vi skulle tillbaka till standen så sitter det där 3 katter som väntar på att få sig en firre. Sissi mjauar för fullt och rätt som det var så kliver hon i vattnet. Sen helt chockerande så kommer hon simmandes till båten :O Vi som tror att katter inte tycker om vatten! Anagligen så var hon så ivrig att få sin fisk så att hon simmade till oss i stället!
Detta är sissi!

Tog det lugnt på söndagen och tog en timmes sovmorgon till 9.
I och med att det var fint väder denna dag så passade vi med på att åka till moster samma dag. Fick se hennes nymålade hus och alla växter som hon har köpt och planterat i trädgården. Det har blivit enormt fint är och är lycklig för deras skull efter att ha rivit deras gamla stuga och byggt nytt och köpt till en gammal lada som stod alldeles intill. Man skulle ha haft för och efterbilder på vad de har lyckats åstadkomma! Från en risig och buskig baksida till en fin och lyxig gräsmatta!
Det gick inte så bra att fika hos dem, var väldigt mycket getingar runt omkring tyckte jag, men däremot var det ingenting när vi hjälptes åt för att plocka svartavinbär från mosters buskar.

Måndagen så var det tänkt att vi skulle ha åkt in till Falun jag och morfar för att mormor jobbade denna dagen. Skulle ha gjort ett ärende där om bedrägeri, men det behövdes inte göras efter ett sista telegonsamtal till det företag som har försökt lurat mena morföräldar. Så det blev en sväng till Gopa och plocka svamp och blåbär.
Svamp hittade vi men inte mycket och blåbären var nästan allt av plockat så det blev ingen blåbärspaj som vi hade tänkt att göra för att överraska mormor. Åkte hem igen och bytte om och satte oss på motorcykeln. Åkte runt 8mil. Åkte till Rättvik och hem igen. Ganska härligt faktiskt, men träsmak fick jag:/ Är inte van att sitta på en motorcykel. Väl hemma igen och några minuter senare så kommer moster! Hon skulle sova över under natten :)
Sen efter en halvtimme så kom mormor hem. Fikade lite och sen var jag och moster nere och letade efter mask i komposten. Hittade maskar efter ett tag, men blev det någon fiskelycka? Nej..... 1 sycke mört blev det! Sissi var nere och jamade för fullt och gick längs stranden och rätt som det var så kom hon simmandes :) Lilla gumman, gud så söt hon är när hon gör så där. Hon fick den enda fisk vi fick på 1,5 timme ^^
Moster och jag fick då prata om allt möjlig under fisketuren. Kul att umgås med henne! Man träffar ju henne inte lika mycket som man gör med mormor och morfar! Under fisketuren fick vi med sällskap av en and som inte ville låta oss vara i fred, så kanske var därför som vi fick så få fiskar på kroken! Efter ett tag så kom en hel andfamilj och störde så vi bestämde oss för att ro tillbaka igen. Sissi blev då mätt och nöjd över mörten i alla fall, huvudsaken det!

Tisdagen när det var ett skyväder ute så var vi i princip hela tiden inne under dagen. Tråkigt för mormor som tog ledigt både då och på onsdagen. Spelande chinaschack och fina med knuff i alla fall.
Efter ett kort uppehåll så hjälpe jag morfar med att hämta gräs igen. Blött och kallt var det, men kossorna blev då glada att få grönt färskt gräs!

Onsdagen så fiskade jag och morfar igen och fick 12 fiskar. Sissi simmade efter stund ut till båten. Knaskatt! Hjälpte morfar med gräset igen och bakade släpvagnen alldeles perfekt :P Glad och nöjd av det resultat jag gjorde.
Denna dag blev tyvärr kortvarig för tåget gick precis vid 4.
Umgicks sista tiden inne och pratade med mormor innan vi alla 3 åkte till Borlänge.

Notera att detta är inte allt jag har gjort utan mycket mer, kortfattade allt för annars kan jag skriva en hel berättelse!
Flygresan hem var inte rolig. Var som att man åke i en berg och dalbana. Skakade och guppade en hel del av den blåst som var i södra sverige. Landningen var inte direkt mjuk heller för den delen! Planet slog hårt ner i marken och svajade. Blev faktiskt rädd fast vi var på markplan redan. Obehagligt i alla fall!

Arlanda!

Sitter på arlanda nu och försöker slå död på tiden lite med internet igång!
Mamma, pappa och minsta syrran kom och sa hej då i Ängelholm. Hade faktiskt inte räknat med att de skulle ha varit där. Eller ja de var ju inte där först utan de kom efter att jag och jens hade kommit och suttit där ett tag!
Så ja, nu ska man som sagt slå kol på tiden!
Har redan druckit färskpressad apelsinjuice. mycket gott, blir en till på hemresan sen!
Kommer sent till Borlänge, hade velat ta ett tidigare tåg men det blir för dyrt tycker jag, även fast jag redan reser rellativt billigt just nu :) 1300kr totalt för resa upp och ner igen.
Ska kanske åka motorcykel, fiska, till moster och plocka svarta vinbär och lite annat.
Mormor och morfar ska i alla fall få sina kakor som jag gjorde i söndags. Kom dock på att det itne var så smart att ta med 1kg med kakor i en resväska som man dels ska ha plats med annat i och dessutom kanske dessa är mos när jag så småningom är färdig rest. Om inte annat så är de väl redan mosade när de lade in det incheckade bagaget i planet eller också på bandet där man hämtade väskorna.
De får väl annars sörpla i sig kakorna om de är helt mosade^^
Det ska faktist bli skönt att få ägna tid i de dala-landskap som man så länge har längtat till.
Semestervecka nr 2 here I come!
Ja... Man kommer då att sakna sin älskade där hemma. Önskar att han med var ledig så att vi båda kunde ha njutit av dalarna, men så blev det inte detta år.
Kanske bättre möjligheter till nästa år!

Älskar dig!

Borås!

Har varit till Borås från i måndags till idag!
Nadia hade varit på medeltidsveckan i Visby och åkte tåg från Ängelholm till Göteborg. Jag steg på samma tåg som hon från Halmstad till Götet så det var gött att man inte behöce åka själ och byta tåg.
Tycker inte om att byta tåg, har liksom inte åkt så mycket tåg i mina dagar, kanske mycket mer när man var liten men då följde man ju bara med mamma!
Var till Knalleland och kollade i butikerna i går. Var inte så stort där som jag trodde.
Fick se Nadias lägenhet med. Fick en större uppfattning om hur stor och rymlig den var! Fin var den och stor!

Nu är man hemkommen och pustat ut. Blev trött på tåget hem och slumrade lite!

Imorgon blir det till att packa nästa väska för resan som är runt 70mil lång. Denna kommer att bli på 6 timmar i rese tid. Egentligen så är resan kortare än så men har gjort så att jag har gott om tid mellan flyg och tåg. Orolig som man är så vill man bara inte missa tåget, sen så var det också mycket billigare med den tiden också!
Ska sätta mig och måla färdigt Bruce Springsteen åt Jens. Hoppas den blir bra bara! Funderade innan på att lägga till de vita detaljerna och gjorde det sen. Tog blyerts och ritade på där det vita skulle vara och målade sedan vitt, men tyckte det blev konstigt så målade över allt det jag gjorde i svart igen, men vi får se om det ser bra ut med bara svart!

I och med att keramikkursen fortfarande inte har blivit fastställd så tänkte jag ta och göra lite annat på egen hand under väntans tid! Inte keramik dock, för det har jag inte mer än cenitlera som är typ 5år gammal.....
Ska däremot ta och börja skiss och rita igen. Öva upp mig igen! Så jag till slut kan börja på något helt nytt! Pro market teckningar! Tuschteknik på ny nivå och något som jag aldrig har testat tidigare!
Saknar bild och formen från gymnasiet :/ Önskar att jag bara kunde vrida tillbaka tiden så att man bara kunde testa och sjuda av idéer och fantisera. Fantasin har förvunnit lite nu för tiden. Väldigt tråkigt, men vad ska man gö?
Egen lärling och kanske sidokurser på fritiden!

Galet och vilt?....

Ja, mina drömmar och tankar bara flödar vidare och ångesten som man bär nu när man tänker på att ens utbildning inte har givit mig ett smack in i ett fast jobb som barnskötare. Det var ju sagt att det skulle vara jobbgaranti när man gick denna utbildning, men efter att man slutade så gick man in på arbetsförmedlingen och kollade efter kategorin, barnskötare. 1 jobb fanns där man själv bodde. Sökte och sökte förskolejobb, men de vill bara ha förskolelärare. Så man har hankat sig fram som vikarie på dagis och nu som långtids vikarie på HMC.
Älskar att jobba och kan bara inte stå still längre! Visst vissa dagar önskade man att man var ledig men man har ändå raderat allt om vad "hem" heter.

Jag ångrar att jag valde barn och fritid men jag ångrar inte erfarenheterna och heller inte om kunskaperna! Det har man ju nytta av själv sen när man skaffar barn någon gång i framtiden.

Nåväl vd menar jag med galet och vilt?
Jo, har haft tankar de senaste veckorna på att jag hade velat tagit chansen till utbildningen som djurskötare. Nu när jag har tittat närmre på vad i djurskötarkategorin som jade velat valt (som jag inte visste fanns då) så hade det varit smådjursbiten!
Har nämligen haft tankar på att skaffa en egen butik med djur, det hade varit en dröm. En barndomsdröm! Töntigt tänkande? Låt ni då tycka detta.....
Men det är inte så enkelt att bara starta en egen djurbutik. En på stället måste ha ett zoocertifikat, kunna driva en egen verksamhet och kunna klara av ekonomin.
Syftet med butiken, om jag hade startat den så skulle jag själv föda upp fåglar, gnagare och annat. Tycker det är trevligt att kunna sälja handtama djur för den nya ägarens skull! At djuren får en bra start i sitt liv...
Sen är det ju med en stoooooor summa pengar med som behövs.
Mjaa, detta kommer nog inte att hända mig att drömmen slår in...

Stughelg = långhelg!

Har varit i stugan hela helgen. Åkte redan i torsdags kväll efter att jag hade varit med fia och hennes vän till Hyllinge, där hon skulle handla skor, men som blev lite mer än så.

Vi kom till stugan runt kl22:00. Tände en brasa och kom i ordning. Lite möblering fick vi göra så vi kom åt sängarna!
Ska ju fixas i stugan så småning om så det har möblerats om och allt ligger nu mera i flyttkartongern.
Myste framför brasan och tittade på film enda in till kl 01:00. Somnade direkt efter och vaknade 11 dagen därpå.
Åt frukost i godan ro och sen begav vi oss ut mellan regnskurarna. Jens trimmade det höga gräset med trådtrimmen vid stugan och jag tog lien vid vedhuset. Bra och relativit snyggt blev det! Plockade bären på tomten, alltså krusbär, röda vinbär och lite hallon.

Lördagen så steg vi upp 9, åt frukost och begav oss ut och plockade blåbär. Fint väder denna dagen fick vi i alla fall tack och lov! Rensade drygt 10liter blåbär nere vid sjön och portionerade upp allt i påsar. Efter detta så grillade vi :P

Klippte gräsmattan och vid 4 tiden så var vi ute och lyfte på träskivorna som pappa har lagt ut för att hitta ormar och paddor. Och vi hittade fynd under dessa! Ni kan ju spana in bilderna!

Huggormen rodde jens bort med sen! Vi vill inte ha dem inpå på tomten vid stugan, så han släpper den långt i från stugan. Fin var den, men inte snäll! ^^
Sen var jens iväg ett par timmar och fiskade medan jag pillade lite på kopparormarna innan jag släppte tillbaka dem under skivorna igen.

Söndagen som är idag då, så packade vi i ordning, jens krattade gräsmattan, jag dammsög och möblerade tillbaka grejerna igen. Trodde att vi skulle vakna tidigt så som 9 men vaknade tyvärr halv 11 så skyndade oss så att vi kunde komma hem i tid!

Var himla skönt att vara på ett annat ställe ett tag och få vila ut under en långhelg!